Friday, May 21, 2010

Rasa Bersyukur ~ Masa Senang dan Susah!

Assalammualaikum
Kawan-kawan! Bertemu lagi kita setelah bercuti dua bulan kan. Adik-adik di UiTM Terengganu, Dungun pun dah habis peperiksaan akhir semester. Tak sempat buat ucapan apa-apa. Maaf lah. Sudah sibuk pula. Hari ni saya perlu bekerja walaupun niat di hati ingin menghadiri Karnival Aura Ungu (KAU) anjuran Nisa' Malaysia. Selamat berkarnival, kawan-kawan Nisa' semua!
Hari ni saya ingin bicara sedikit tentang bersyukur. Manusia ni susah betul nak bersyukur. Dah diberi rumah teres, nak banglo. Diberi kereta Kancil, nak Mercedes. Takda masalah jika berkemampuan tapi syukur tetap perlu diucap. Masa pakai kereta Kancil, perlu bersyukur kerana memiliki sebuah kereta walaupun kecil. Bila pakai Merceds juga perlu lebih bersyukur dan beri tumpang kawan-kawan. ALLAH sangat sayangkan saya. DIA asyik beri apa yang saya nak tapi saya jarang bersyukur. Walaupun ramai kawan saya tak dapat macam saya, saya jarang bersyukur malah tak pernah puas. Kalau kita tengok teori Maslow (Maslow Theory of Needs), manusia akan sampai satu tahap self-sufficient tapi normally, manusia jarang sampai di puncak teringggi piramid sebab tak pernah rasa puas.
Saya hairan dengan diri saya yang jahil dan daif ni. Saya sukar nak rasa puas atas sesuatu dan saya adalah seorang perfectionist. Tak boleh tak lengkap, tak cukup. Teruk betul.
Sebenarnya, kita wajib bersyukur walau diberi kesusahan, apatah lagi diberi kesenangan. Kadang-kadang saya kesian tengok kawan saya yang nak sangat Mercedes tapi tak dapat. ALLAH bagi Mercedes tu pada saya walaupun saya tak nak lah sangat Mercedes tu sebab saya lebih minat Toyota Vios (sama macam kawan baik saya). Saya tak berbahas mengenai harga kereta tapi analogi apa yang berlaku dalam diri saya. Entahlah. ALLAH Maha Kaya, DIA beri apa yang kita perlu bukan apa yang kita mahu. Saya doakan kawan saya akan dapat Toyota Innova setelah gagal nak dapatkan Mercedes. Lebih baik kan, banyak space. hehe... Itu ajelah buat masa sekarang. Semoga ALLAH tolong saya dapat Toyota Vios tu dan kawan saya tu dapat kereta yang jauh lebih best daripada Mercedes. Semoga kawan-kawan faham cerita ni dan amalkan rasa bersyukur. Walaupun dapat benda yang kecil atau sikit aje, yang penting adalah rasa bersyukur, InsyaALLAH ALLAH akan tambah rezeki kit lebih banyak dan lebih baik lagi.
Jumpa lagi! Wassalam...

No comments:

Post a Comment