Tuesday, March 30, 2010

BE POSITIVE!

Assalammualaikum Kawan-kawan...
Apa khabar hari ni? Hari ni saya ingin berbicara mengenai BE POSITIVE. Bukan ion positif tapi menjadi INSAN YANG BERFIKIRAN POSITIF. Pernahkah kawan-kawan diaju soalan "nak pergi ke tak ni?" Saya highlight perkataan "tak ni?" Mengapa perlu ada perkataan negatif di belakang? Inilah sikap masyarakat kita, terutamanya orang Melayu. Seolah-olah si penanya tidaklah menharap sangat si penjawab akan pergi. Apatah lagi, orang yang bertanya begini "Kamu tak kenal Si Fulan tu?" Kenapa perlu teka yang negatif? Seperti meng'eleh'kan si penjawab pula. Apa kata kita tukar soalan itu menjadi positif. "Adakah anda hendak pergi?" atau "Adakah kamu kenal Si Fulan?" Saya tidak menyarankan anda 'skema' dalam perbualan, tetapi sekadar menjadi positif supaya orang yang berbual dengan anda berasa lebih selesa.
Kita juga perlu elak bersangka buruk kepada orang lain (su'u dzan) kerana sangkaan adalah mainan minda yang 90% silap. Tak semestinya perkara tersebut seteruk yang kamu fikirkan.
Satu lagi, elak bersangka buruk pada ALLAH. Na'udzubillah. Teringat sms kawan saya (terima kasih kepada Kak Nor Hamiza Ismail) yang berbunyi begini:
Bila kau memandang segalanya dari Tuhanmu yang menciptakan segalanya
Yang menimpakan ujian
Yang menjadikan sakit hatimu
Yang membuat keinginanmu terhalang
serta menyusahkan hidupmu;
Pasti akan damailah hatimu
kerana masakan ALLAH sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia2
Bukan ALLAH tidak tahu derita hidupmu
Retaknya hatimu
tapi mungkin itulah yang DIA mahukan
Kerana DIA tahu hati yang sebeginilah selalunya
Lebih lunak dah mudah untuk akrab denganNYA
Bukan mudah nak bersangka baik semasa ditimpa musibah tapi cuba fikirkan dosa2 yang anda lakukan dan amalan2 yang anda tinggalkan. Bermuhasabahlah! Ujian ini mungkin kiffarah ALLAH kepada kita dan cara DIA tunjuk sayang kepada kita. Lama sangat dah saya tinggal Qiyamullail. Teruk kan? ALLAH bagi nikmat yang pelbagai, untuk solat malam 5 minit pun kita berkira. Sama2 lah kita perbaiki diri.
P/S: Oh, Insya ALLAH saya akan post sesuatu yang istimewa khas untuk adik2 UiTM Dungun yang akan menghadapi peperiksaan pada April2010. Untuk semua kawan2 yang akan exam juga. Tunguuu...

No comments:

Post a Comment